söndag 19 april 2015

Skymningsporten

Så mycket otäckheter i en och samma bok. Det var verkligen inte en feelgood-bok. Skymningporten är så rå, otäck och smutsig att jag blir stundtals matt. Nu kanske ni tror att jag inte tyckte det var en bra bok men det är det. Det är verkligen en läsupplevelse. Jag har precis läst om häxjakt och häxprocesser med mina elever och jag funderar om inte det här är nära verkligheten. Att man kunde göra vad som helst med en kvinna som man sa var en häxa och att det var otroligt lätt att anklaga någon för att vara en häxa. Fy tusan för att vara kvinna på den tiden. Men å andra sidan så finns det mycket konstiga idéer kring bland annat våldtäkt idag. Men att detta är en otrolig berättelse, som ger mycket tankar det är en sak som är klar. Däremot funderar jag om inte berättelsen hade varit ännu bättre utan de magiska inslagen


Skymningsporten utspelar sig i Lancashire på 1612. Där finns Thomas Potts som är besatt av att fånga in häxor. Han ser häxor överallt och han anklagar den rikaste kvinnan i trakten efter att hon hjälpt en kvinna när hon våldtogs. Kvinnan som våldtogs ansågs vara en häxa och då måste ju Alice vara det. Dessutom är ju Alice rik och det måste ju bero på att hon sålts sig till djävulen. Skymningsporten bygger den historiska målet i Lancashire 1612, som blev det mest berömda av de engelska höxprocesserna.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Skymningsporten
Originaltitel: The Daylight Gate
Författare: Jeanette Winterson
Antal sidor: 169
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789146225003
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 50 av 100

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

beklämmande att världen inte blivit så mycket bättre... efter 1612