måndag 23 mars 2015

Nödrop från lyckobubblan: En bok om att vara förälder av Johanna Stenius

Nödrop från lyckobubblan är absolut en viktig bok. Mer än någonsin. Det är lätt att bli stressad som förälder när man ser andras stausuppdateringar på Facebook eller Instagrambilder och tänka att man misslyckas för att man inte har det som dom.

Det är det som den här boken tar upp. Att livet som förälder inte är perfekt. Måste inte vara perfekt. Man står där i kaoset med barnen och skriker inombords likväl som man myser i sängen en söndagsmorgon. Kletiga fläckar på köksgolvet blandas med barnkramar.

Det handlar om jämförelsehets, myter, oskrivna regler, den komplicerade kärleken och undantag. Det handlar om alla som ska tycka till om hur man gör saker när det gäller barnen, amning t ex. Det finns mycket att känna igen sig i och stärkas av. Det finns mycket som man borde diskutera på föräldrautbildningarna när man är gravid och föräldraträffar när barnet är fött. Det är saker man borde prata om med sina vänner.


Jag ska erkänna att jag vågade faktiskt försöka bli med barn först efter att ha följt en mammas blogg där hon skrev om hela paket, som t ex när barnen var magsjuka samtidigt som henne och de spydde i kapp med henne och hon var tvungen att ta hand om dem samtidigt som hon bara ville lägga sig ner och dö. Dagar då hon inte orkade vara pedagogisk. När hon erkände att hon var lättad när barnen sov på kvällen. När hon kände att hon inte alls varit en bra mamma. Det blandat med lyckan i att höra mamma för första gången. Stolthet över äldsta barnets prestationer i skolan. Jag behövde höra att det inte var så underbart hela tiden som alla sa att det var. Jag behövde veta vad jag gav mig in på. Så därför vet jag att det även på det planet gör denna bok viktig.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Nödrop från lyckobubblan: En bok om att vara förälder
Författare: Johanna Stenius
Antal sidor: 187
Förlag: Massolit förlag
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789187785139
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 inlägg 23 av 100




Inga kommentarer: