söndag 1 mars 2015

Korpringarna 1: Odinsbarn av Siri Peterssen

Jag är såld på den här. Det är en fantastisk bok och början på en fantastisk serie. För det första är det så smart att göra en fantasyberättelse som grundar sig på nordisk mytologi. För det andra att hon vänt på det hela så att det är människor som är myter och som nog inte finns. För det tredje så skriver Siri Pettersen så bra. En av de saker som hon gör när hon berättar som jag verkligen gillar är att hon berättar inte allt. Hon kan hoppa fram i tid och låta en förstå vad som hänt istället för att hon skriver och berättar händelsen när den händer. Det gillar jag väldigt mycket! Så gör hon så att världen är verklig och lätt att komma in i och dessutom så ser man allt framför sig så bra.

Omslaget är så läckert (och läskigt). Efteråt förstår jag också varför det är detta omslag och då tycker jag det är ännu mer passande.



Odinsbarn handlar om Hirka som är 15 år och som lever i en värld där de andra har svansar och kan hamna. Hennes pappa säger att vargarna tog hennes svans när hon var liten. Hirka är 15 år och snart är det dags för riten. Hon är orolig för att hon fortfarande inte lärt sig famna. Då får hon veta att hon är är ett Odinsbarn, en menskr och att hon sprider röta och hennes pappa vill att de ska fly undan riten så det inte kommer fram.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Odinsbarn
Författare: Siri Pettersen
Serie: Korpringarna 1
Antal sidor: 661
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789132164859
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

1 kommentar:

MonsterSteffa sa...

Hade det inte varit bokrea och jag slösat massa pengar på den, hade jag köpt denna boken genast! Är så avis på er som har läst den, för den verkar vara så troligt bra!!