måndag 2 februari 2015

Båten av Nam Lee

Jag hade hört andra som tyckt att Båten är en bra bok. Men jag hade inte hört mer än så. När jag plockade upp den märkte jag att den bestod av noveller. Hade jag vetat det hade jag nog läst den tidigare. Jag gillar att läsa noveller. Det är en sån härlig berättarkonst och Nam Lee behärskar verkligen den konsten. Han får in så mycket i sina noveller. De handlar om mer än man tror från början. Det är en sån lycka att få läsa dessa välskrivna noveller.


Båten består av noveller som utspelar sig på olika platser i världen. Det handlar bland annat om killen som ska skriva en novell, men hans far kommer på besök. Det handlar om mannen med tjocktarmscancer. Det handlar om barnet i Hiroshima vid tiden för andra världskrigets slut.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Båten
Originaltitel: The Boat
Författare: Nam Lee
Antal sidor: 268
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2011
ISBN: 9789127129979
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

Inga kommentarer: