söndag 25 januari 2015

Fredagsbakning: många olika muffins

I fredags var det dags att fredagsbaka och jag var sugen på muffins. Jag utgick från ett recept ur den fina boken Hemmets stora bakbok och gjorde om det till mitt egna. Så testade jag lite olika fyllningar. Godaste fyllningen tycker jag den med Philadelfiaosten men barnen älskade de olika chokladfyllningarna.

Mitt grundrecept blev:

Muffins 12 st
2 ägg
2 dl socker
50 g smält smör
1,5 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Fyllning 1: 2 tsk kanel, 2 tsk kardemumma, äppelskivor
Fyllning 2: Dumlekolorna som delats i hälften
Fyllning 3: Marabou Nonstop-chokladkaka
Fyllning 4: Marabou Daim-chokladkaka
Fyllning 5: Lakritsdumle
Fyllning 6: en halv ask Philadelfia-ost blandat med 3 msk florsocker

Gör så här
1. Vispa ägg och socker vitt.
2. Smält smöret och blanda med fil och tör ner i smeten.
3. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver och sikta ner i smeten. Har man valt kardemumma och kanel så ska det också ner i smeten tillsammans med mjölblandningen.
4. Fyll muffinsformarna till två tredjedelar, om du inte har valt philadelfiafyllningen för då fyller du bara till hälften och sen på med philadelfiafyllningen till två tredjedelar och sedan dra en gaffel i det.
5. Alla chokladfyllningarna ska sedan i.
6. Grädda i 225 grader i 10-15 min.




















Inga kommentarer: