tisdag 25 november 2014

Erik och Margot av Per Wästberg

Erik och Margot var inte lätt att komma in i. Det var först efter sidan 66, som jag märkte att jag var inne i boken.

Jag har inte läst några av Per Wästbergs tidigare biografier men det blir snabbt klart att han dyrkar och älskar sin pappa. Jag tycker det är synd att man inte får komma kvinnorna i boken närmare. Det känns som om känslorna är så ljumma i boken och kvinnorna är så ointresserade/opassionerade. Fast det kan man nog känna om alla personer, kvinnor som män. Så måste jag säga att jag blev helt paff när jag kom till den del där Margot berättar att Erik våldfört sig på henne den första gången. Men hur kunde hon då vara med honom sedan? Varför levde hon då i hemlighet med honom? Sin systers man? Förutom detta mysterium är det intressant att läsa och uppleva tidsandan och graden av kärlek som Per Wästberg visat och verkar känna för sin far är fascinerande. Det lyckas han verkligen med att få fram.



Nominerad till Augustpriset 2014.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Erik och Margot
Författare: Per Wästberg
Antal sidor: 354
Förlag: Wahlström & Widström
ISBN: 9789146225980
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

Inga kommentarer: