tisdag 28 oktober 2014

Sjukhuskatten Oscar: en vanlig katt med en ovanlig gåva av David Dosa

När jag läser Sjukhuskatten Oscar hoppas jag att jag kommer att ha turen att handla på en vårdavdelning där de tillåter djur. Att jag kommer att ha chansen att få lugnas av en katt. Jag tror att djur kan få en att må bättre.

Sjukhuskatten Oscar handlar om en katt på ett demensboende, som känner på sig där en patient ska dö och då lägger den sig tillrätta på den patienten och vägrar att gå därifrån. Den håller patienten sällskap den sista tiden. Läkaren David Dosa tror först att det bara är en tillfällighet, men det händer gång på gång och David Dosa börjar prata med de anhöriga om det. Han frågar hur de känner kring att Oscar gör så där. Han pratar även med personalen om Oscar. Det är en varm och intressant bok, som ger en inblick i demenssjukdom och som ger så mycket kunskap kring det.


Vi pratade om boken i nätbokcirkeln och vi pratade om att det var en fascinerande och tankeväckande bok. Vi tyckte alla om den.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Sjukhuskatten Oscar: en vanlig katt med en ovanlig gåva
Originaltitel: Making rounds with Oscar
Författare: David Dosa
Antal sidor: 214
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 9789187301605
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

1 kommentar:

Lena sa...

Detta är en bok som jag vill läsa. Gillar intressanta berättelser om djur.