fredag 31 oktober 2014

Parasitus av Christian Johansson

När jag började läsa hade jag inte väntat att jag skulle bli så fast som jag blev. Något i boken suger tag och jag kan inte låta bli att läsa lite till. Christer Johansson lyckas bygga upp den där obehagliga stämningen, som gör att det blir en riktigt bra rysare/skräckbok. När jag läser far tankarna till Dean R. Koontz som jag älskade som tonåring.

Parasitus är en mer krypande rysare/skräck än splatterskräck och det gör också att det är lättare för mig att ta den till mig. Så älskar jag att den utspelar sig i övre Norrland. Det är så passande.


Parasitus handlar om Jack och Sarah som flyttat till ett ensligt hus i Norrland från Stockholm. En kväll när de kör hem från att ha varit ute och ätit hittar de en gammal man ensam i en rullstol på en bensinstation. Sarah envisas med att de ska stanna och hjälpa honom, så Jack stannar. Bensinstationen och huset är övergivet men något får Jack att nästan springa till bilen. De hjälper den gamle mannen William in i deras bil och tar med honom hem till dem. William vill inte att de ringer polisen och inte heller tar honom till sjukhuset. Några är ute efter honom. Det är nu det börjar hända konstiga saker.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Parasitus
Författare: Christian Johsnsson
Antal sidor: 283
Förlag: Epok förlag
ISBN: 9789187844140
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON

Inga kommentarer: