söndag 26 oktober 2014

Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist

På bokmässan berättade John Ajvide Lindqvist en del om personerna i Himmelstrand, så jag var faktiskt redan sugen på att läsa om dom när jag öppnade boken. Det var spännande och intressant att få läsa hur personerna utvecklas och hur de beter sig. Personerna är bland annat de två mysiga bönderna som åkt på semester tillsammans, den otroligt ruggiga lilla flickan Molly som ger mig mardrömmar och den otrevliga och osympatiska Donald. Jag tycker också att John Ajvide Lindqvist lyckats så bra med beskrivningen av hunden Bennys synvinkel. Det är favoritinslag i boken. Dessutom tycker jag det är en spännande idé det där att bli utslängd i ett ingenstans och vad som kan hända med oss i ett sånt scenario.

Bokens betyg har pendlat en hel del under läsningen beroende på var jag varit i boken. Jag tycker det är en läskig och obehaglig historia, men ibland har jag känt att något har saknats. Vissa delar tycker jag är riktigt, riktigt bra medan andra lämnar något sug efter mer. Vad vet jag inte riktigt.


I Himmelstrand befinner sig plötsligt fyra husvagnar och de som bor i dom på en oändlig gräsyta. De är inte längre kvar på campingen där de somnade igår. Varför är de här? Hur ska de ta sig härifrån? Varför spelar radion låtar av Peter Himmelstrand? Varför fungerar inte GPS:en?

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Himmelstrand
Författare: John Ajvide Lindqvist
Antal sidor: 410
Förlag: Ordfront förlag
ISBN: 9789170378003
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDON