tisdag 30 september 2014

John Ajvide Lindqvist berättar om sin bok Himmelstrand

Så här berättade John Ajvide Lindqvist om sin bok Himmelstrand:
Fyra husvagnar med fyra väldigt olika familjer förflyttas under natten från den plats de befann sig natten innan till en oändligt grönt fält, som sträcker sig så långt ögat kan nå i alla riktningar. Boken handlar om hur de hanterar situationen, den ödslighet, den här utkastningen i intet. Och om det som senare visar sig finnas bortom horisonten.

Johan fick också svara på frågan:
Om man placerar människor i något som inte finns. Hur klarar man överhuvudtaget få ihop det? Var det jobbigt?

Så här svarade han:
Det var jättejobbigt. Det var i särklass den svåraste bok jag skrivit. Dels var jag tvungen att skapa en egen mytologi. Inte bara för den här boken, utan som också skulle sträcka sig till del två och en del tre.

Johan fick sedan frågan:
Men vad tycker du själv är svårast att skriva... Det som handlar om det tomma okända eller var det när det börjar hända saker? Det påtagligt jobbiga?

Johan svarar med ett skratt:
Ja, för att uttrycka det milt. Påtagligt jobbiga saker. Det är ganska vanligt i mina böcker. Människor i mina böcker råkar ut för påtagligt jobbiga saker. Man kan säga att det är ett tema jag har. Jag har nog lättare generellt för det påtagligt jobbiga.

Inga kommentarer: