onsdag 17 september 2014

En fråga till Maria Nygren

Jag var på en intressant och trevlig bloggträff med Bonnier Carlsen. Där lyssnade jag på ett samtal med Maria Nygren.




Bland annat fick hon denna fråga:

Vad ska en bra bok innehålla?

Hon svarade:

- Alltså för mig finns inga sådana regler. För det kan vara så här att en bok som egentligen är rätt dåligt skriven har något som går rakt in i mitt hjärta. Sedan kan det vara en bok med ett fantastiskt språk som lämnar mig oberörd.

Hon slog verkligen huvudet på spiken. Precis så där är det för mig med. Ibland finns det bara det där som gör att man tar boken till sitt hjärta. Boken har någon sorts själ. Andra gånger så kan jag tycka att boken borde väcka något i mig med sitt språk, eller hur den är skriven... Men den gör inte det. Det är fascinerande. Det kan vara en bok som andra höjer till skyarna, men hos mig så blir den själlös. Det kan ha att göra med det där att böcker också talar till våra erfarenheter och intressen. Men också nyfikenhet och lust.

Hur tänker du?

Inga kommentarer: