måndag 11 augusti 2014

Silverfisken av Sofia Rapp Johansson

Jag mår fysiskt illa när jag läser. Efter ett tag kan jag bara inte tvinga mig att läsa vidare. Jag gör en paus. Gråter. Svär. Sedan hoppar jag till slutet och läser det. Jag mäktar inte med att läsa hela boken. Den styrkan finns inte i mig.

Det är vidrigt, ofattbart och jag vill bara inte att det ska vara skrivet utifrån egna upplevelser. Men det är det. Och det är bra skrivet. Helt fantastiskt skrivet. Men fruktansvärt obehagligt att läsa. De finurliga rimmen innehåller hemskheter som gör att hjärtat vill krypa ur bröstet på mig. Jag blir så arg och vill kriga för denna lilla tjej. Jag vill skrika och slå. Jag vill ruska och skaka. Jag vill lyfta upp henne och springa långt bort. Ge henne trygghet och se till att de ALDRIG, ALDRIG händer igen!





Silverfisken är en diktsamling om övergrepp.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Silverfisken
Författare: Sofia Rapp Johansson
Antal sidor: 152
Förlag: Albert Bonnier förlag
ISBN: 9789101002793
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: