måndag 25 augusti 2014

Färgen på drömmar av Ruta Sepetys

Jag blir så glad över författare som Ruta Eepetys. Hon skriver böcker som jag bara tycker om på en gång. Böcker som direkt fångar mig. Med Färgen på drömmar så har hon gjort det igen. Hennes miljöskildringar omger mig och jag tas med till New Orleans. Jag ser allt klart framför mig och stämningen är magisk. Hon har fångat mig och får mig att läsa sida upp och sida ner med en värme inombords. Det är vackert när det händer.



Färgen på drömmar handlar om Sjuttonåriga Josie Moraine. Hon har vuxit upp på en bordell, men drömmer om att börja på universitet. Hennes mamma jobbar på bordellen och Josie brukar städa där. Det hela utspelar sig i New Orleans.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Färgen på drömmar
Originaltitel: Out of easy
Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 348
Förlag: B Wahlströms
ISBN: 9789175579092
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

1 kommentar:

Louise sa...

Den här lät intressant! Måste lägga den på minnet :)