söndag 15 december 2013

Lucka 15: julgodis?

Jag hade idag tänkt skriva om julgodis och visat er mitt fredagsbak med julgodis då jag godisbakade med mina barn. De gjorde marsipangodisfigurer och vi skulle koka vanliga knäck, Ernst mesmörsknäck, limekola och lakritskola.







Men jag lyckades med konststycket att bränna 3 av 4 kolor/knäck. Bara den vanliga knäcken klarade sig. Fredagen den 13:e levererade! ;)

Då testade jag att göra som i Ernst julprogram att lägga krossad turkisk peppar och citronkarameller i botten på knäckformar och sedan hälla knäck på. Det blev överraskande gott, även om jag faktiskt mest är förtjust i mandelknäck.




Så på ett ögonblick hade jag mandelknäck, laktritsknäck och citronknäck. Inte illa för att vara nära ett nästan totalt misslyckande.

Så har jag ett bra tips till er som bränner fast något i en gryta. Maskindiskmedel och lite vatten och låt stå. Då blir grytan skinande blank igen!



Ni kan inte se att denna var täckt av ett tjockt kletigt svart lager, eller hur?

Inga kommentarer: