måndag 26 augusti 2013

Enders spel av Orson Scott Card



När jag läser Enders spel så far tankarna omkring. Jag tänker mycket på barnsoldater och hur barn behandlas idag, eftersom boken handlar om en pojke på 6 år som tas till en barnmilitärskola där han ska formas till att bli en hänsynslös general. Förhoppningsvis kan detta leda till att de vinner striden mot "Giftingarna". Om de nu lyckas forma pojken som de vill. 

Jag tycker att Enders spel är en rätt grym bok. Jag mår lite dåligt å pojkarnas vägnar när jag läser den. Det skulle vara intressant att diskutera den i en bokcirkel. Det skulle definitivt finnas mycket att prata om. 

Enders spel räknas som en Science fiction klassiker.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Enders spel
Originaltitel: Ender's Game
Författare: Orson Scott Card
Del av serie: Första delen i serien om Ender
Antal sidor: 334
Förlag: Modernista
ISBN: 9789174992915
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Inga kommentarer: