måndag 16 juli 2012

Tillbaka till Pompeji av Kim M. Kimselius

Jag vet inte om ni kommer ihåg det där faktaprogrammet (från 80-talet?) om Pompeji när en man råkar dricka något vin och plötsligt hamnar han på den tiden. I alla fall gjorde det programmet mig mycket intresserad av Pompeji och vulkaner som barn. Samma känsla får jag nu som vuxen när jag läser den här boken. Jag vill genast åka till Pompeji och titta hur det ser ut!  Jag vill träffa någon expert som kan visa och förklara. Jag vill läsa mer om hur det var. Det är så de bästa böckerna fungerar!
Tillbaka till Pompeji handlar om Ramona som är på studieresa med klassen till Pompeji. Hon drabbas av en komstig huvudvärk och när hon går in i en av ruinerna för att vila lite så hamnar hon plötsligt i tiden 79 e Kr, då Pompeji får utbrott. Hon lär känna en kille som heter Theo och hans familj. Men hur ska hon kunna varna alla och hur ska hon komma hem?
 Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Tillbaka till Pompeji
Författare: Kim M. Kimselius
Del i serie: Del i i serien om Ramona och Theo
Antal sidor: 188
Förlag: Roslagstext
ISBN: 9789197124034
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

Inga kommentarer: