fredag 13 juli 2012

Innan floden tar oss av Helena Thorfinn

Jag glömmer hela tiden att Innan floden tar oss inte är en biografi. Jag glömmer att jag egentligen aldrig har träffat Janne, Mina och Nazrin . Jag glömmer att de är bara påhitt. Och när boken är slut så känns det både konstigt och jobbigt att inte få möta dem igen! Dessutom väcker boken en ilska över att världen är så orättvis och hur kvinnor behandlas. Den får mig att vilja göra något!!!

Innan floden tar oss handlar om Janne som följer med Sofia (och deras två barn) när hon ska arbeta i Bangladesh på ambassaden i Dhaka. Janne får vänja sig vid livet som medföljande i ett stort hus med tjänare. Dessutom handlar det om Mina och Nazrin, som flyr sin by sedan deras syster blivit mördad av sin svärfamilj. Bränd till döds för att hon inte tillfört sin nya familj varken barn eller hela den dowry (brudpeng), som utlovats. Mina och Nazrin hamnar i Dakha, där de försöker hitta jobb och skapa sig en tillvaro.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Innan floden tar oss
Författare: Helena Thorfinn
Antal sidor: 448
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113040813
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON, FritzStåhl

Inga kommentarer: