fredag 5 augusti 2011

Speltips: Backgammon

Min och makens sommarspel är Backgammon. När vi ska lunchmysa så gör vi en god smörgås/landgång med räkor och så ställer vi upp Backgammonspelet och spelar. Det är ett perfekt avslappnat spel att spela på sommaren!

Backgammon är ett spel för två spelare, Det spelas på ett bräde med 26 trianglar längs kanterna. Spelarna har 15 st brickor var som de ställer upp på ett speciellt sätt på en del av dessa trianglar. Ena spelaren har röd/svart och den andra vit. Det gäller att flytta sina brickor runt brädet åt ett speciellt håll och gå ut med sina brickor. Man spelar åt var sitt håll. Man slår två tärningar för att veta hur många steg man får gå. Den som först har lyckats få alla sina brickor av spelplanen har vunnit.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: Backgammon
Konstruktör: ?

Antal spelare: 2 spelare
Ålder: från ca 8 år
Speltid: ca 30 min
Tillverkare:
Publiceringsår: Har funnits i alla fall sedan 3000 f.Kr.

Kategori: Strategi

6 kommentarer:

Hermia Says sa...

Kul! Hos mig har maken och jag nyss återupptäckt Domino, lätt beroendeframkallande... Måste undersöka om vi har något Backgammon här hemma..

Såg också att du varit i Högbo! Håller med om att det är fint där... Såg du Margareta Perssons skulpturer? Helt underbara!

enligt O sa...

Det var så längesedan jag spelade backgammon. Under en semester på Naxos innan barnen kom spelade vi massor. Låter som trevligt lunchmys!

Hanneles bokparadis sa...

Mysigt, spel och sommar hör ihop, men jag tror inte jag har spelat Backgammon., ännu...

Cissi - Bokstunder sa...

Eftersom min sambo avskyr spel och sonen är lite för ung för lite mer avancerade spel så får jag roa mig med en backgammonapp istället på Ipod:en.

Boktokig Eva Boström sa...

Hermia: Då borde du pröva Mexican train som jag skrivit om bland speltipsen på bloggen. Det ett dominospel fast ännu roligare!

Nej, jag såg inte dem.

enligt O: Det är det!

Hannele: Då får du pröva det! Enkelt och kul!

Cissi: Det är kul det med!

franziengland sa...

Trots att vi spelar så mycket spel har jag faktiskt aldrig lärt mig spela Backgammon, känner att det är en stor miss som jag får ta igen framöver någon gång.