lördag 6 augusti 2011

Dagens fundering: Personer på fel plats

Ibland blir det så konstigt när man ska läsa en bok och man möter ett speciellt namn. Ett namn som man förknippar med någon annan person i ett annat sammanhang! Jag har precis börjat läsa på en bok där en person heter Umberto. För mig är Umberto en person i Sjunde himlen. Så jag såg honom direkt framför mig, när jag läste namnet. När dessutom namnet Rose dök upp, blev det verkligen knasigt eftersom de båda är med i Sjunde himlen och är vänner. Och Rose är en väldigt speciell och färgstark person, så jag kunde inte riktigt få ihop det med bokens Tant Rose. Så nu måste jag skaka om huvudet och försöka börja på nytt och lämna Sjunde himlens karaktärer för att ta till mig de nya i den här boken!

Har ni varit med om detta? Att ni läst en bok där bokkaraktärers namn fått er att tänka på andra personer?

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

det händer mej oftare i verkliga livet än i böckernas värld :)

klok som en bok sa...

Ja det har jag varit med om, det kan verkligen bli helt fel och ställa till det i läsningen:-) Kan inte komma på något exempel just nu dock.

Evalinn sa...

Ja, det tror jag, fast jag kan inte komma på nåt konkret exempel just nu. Men överhuvd taget att få en "fel" första-bild av nåt kan vara hur jobbigt som helst att skaka av sig. När jag läste Siri Hustvedts "Sorgesång" trodde jag att berättarjaget var en kvinna. Det framgick först på sidan 3 att det var en man och det fick jag kämpa med nästan i hela boken.

Gittan sa...

Inte riktigt på det sättet men jag kommer ihåg att jag slutade läsa Liza Marklunds deckare för jag såg bara Helena Bergström storgråtande/snorande heela tiden. Som tur var gick det över efter en längre paus och nu ska det bli spännande att läsa något helt annat av henne :-)

Boktokig Eva Boström sa...

Hannele: Det är jobbigt det med!

Klok som en bok: Ja, verkligen!!!

Evalinn: Det lät jobbigt! Måste ju bli hur fel som helst!

Gittan: ja, du lär inte se henne storgråtande framför dig när du läser den boken.

franziengland sa...

Ja, handlar det om ett lite ovanligare namn blir ju effekten större och besvärligare!