torsdag 14 juli 2011

Sista resdagen

Nu till sist tänkte jag berätta om vår sista resdag. Jag och min man vaknade till vår förvåning före barnen. Trots att väckningsalarmet på min mobil gick igång, sov barnen vidare. Trots att jag steg upp och öppnade dörren och stängde den högljudda, svällda dörren sov barnen vidare. Vi pratade och fixade. Barnen sov. Jag var tvungen att kolla att de båda andades, för vi har aldrig varit med om dess like. Till sist vaknade den ena och vi väckte den andra. Men så var de uppe länge kvällen innan. Efter en liten frukost så städade vi stugan, checkade ut och gav oss iväg till Astrid Lindgrens värld. Ingen av oss hade varit där tidigare så vi var spända på hur det skulle vara.

Väl där gick vi först till Villa Villerkulla. Det var en lyckorträff. För barnen hann leka lite där och sedan kom Pippi och så blev det en stunds teater. Stora tjejen fick en kram också av Pippi. Gissa om hon blev glad?

Sedan gick vi till Mattisborgen och tittade. Den var verkligen jättefin!! Det var så kul att klättra både upp i tornen och ner i källaren.


Barnen tyckte också det var så kul att titta i alla de små husen på Lilla bråkmakargatan. De sprang ut och in ur dem och var överklyckliga. Jag följde också med i ett par och jag kan säga att det är en av de gånger som jag är glad att jag är kort! För de är byggda för barn och inte för vuxna! Men de var verkligen mysiga.

Det fanns så mycket att se och göra! Efter en lång och händelserik dag på Astrid Lindgrens värld så lämnade vi stället glada och nöjda. Det var verkligen ett bra ställe att åka med barnen till.

Vi åkte och såg Astrid Lindgrens Näs. Det är husen där Astrid växt upp med sockerdricksträdet och allt. Det var kul att få se det.


Sedan påbörjade vi resan hem. Vi gjorde två stopp på vägen hem. Ett i Norrköping, där vi åt middag och sträckte på benen och tittade oss omkring lite. Norrköping är en fin stad.

Så gjorde vi ett snabbt stopp i Nyköping där vi såg Nyköpingshus. Det var mycket vackert där och vi insåg att vi måste ta och åka dit och se lite mer av staden och av Nyköpinghus.





Vi kom hem nöjda och glada efter en fin semester med mycket sightseeing. Det var precis lagom länge att vara borta, när man var ute efter att se saker och inte ligga på stranden.

Vi tycker att barnen har varit otroligt duktiga. Ingen klagan eller något. När vi åkt bil har de har suttit och läst, ritat, lekt med sina smådjur och när vi åkt de långa sträckorna har de fått se på film. De har varit lika nyfikna som vi har varit på alla sevärdigheter som vi besökt. de har tyckt att det varit ett stort äventyr att åka iväg så här. Vilka fantastiska och underbara barn vi har!

3 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Vi var ju också på Astrid Lindgens värld! :)

Ni hann verkligen med mycket på er resa. Härligt att barnen var så nöjda och glada.

Millas Hälsoblogg sa...

Otroligt vad ni han mycket.
Astrid Lindgrens värld är helt underbart. Har varit där några gånger.
Fin reseberättelse

Boktokig Eva Boström sa...

Västmanländskan: Vad kul att ni också var där!

Millas Hälsoblogg: Tack!