fredag 22 april 2011

Dagens fundering: Påskhare på besök

Här har påskharen varit på besök. Jodå, här kommer han lite tidigare än på andra ställen. Han har både lämnat godis, men även var sin bilderbok till barnen. Stora tjejen sa "Ja, en bok". Lilltjejen blev så glad att hon "tvingade" mig att läsa hennes bok direkt! Men mamman blev inte alls ledsen över det utan precis tvärtom! ;) Tänk vad härligt att mina barn är så förtjusta i böcker.

När jag växte upp hade vi alltid en påskhare på besök, som lämnat påskägg i smyg. Vi fick alltid leta efter påskägget när vi vaknade på morgonen. Det var så spännande! Tänk att påskharen alltid hittade oss var vi än var! ;) Påskharen brukade komma med ägget på påskafton. Nu för jag över den traditionen till mina barn. Just nu har vi kört långfredag, för att det passat bra när barnen är små. Men från och med nästa år planerar jag att det ska få vara påskafton som det har brukat vara. När jag var liten så var det påskgodis i ägget. Men jag och min man har även lagt annat i ägget. Ett perfekt tillfälle att ge bort något läsbart. Fast lite svårt är det att få plats med det i ägget, så det får vara bredvid (om det inte är pixiböcker).

Hur är det i din familj? Har ni tradition med påskharar? Med påskägg? Leta påskägg?

5 kommentarer:

Karin sa...

Jag tycker att det blir så mycket godis ändå på påsken så jag lägger gärna något annat i ägget. En perfekt påskpresent är en ny baddräkt! Så här års börjar man ju känna att badsäsongen närmar sig. I år fick yngsta dottern (6) två legopaket (små med en figur i varje), mellandottern (13) en tygväska och ett par örhängen, äldsta dottern (17) två hårprydnader. I fjol fick båda stortjejerna Converse... lite för lyxigt egentligen!

Glad Påsk!

BokMamma sa...

Vi har inga speciella traditioner. Jag får dock fortfarande påskägg av min mamma :) Vår lilla tjej är ju rätt liten än men nästa år får vi nog starta någon tradition. En bok ska hon dock få :)

Boklusen sa...

Hit kommer också påskharen efter lunchen på påskaftonen. Det ligger ofta godis i påskägget, men böcker finns alltid "bredvid".

Jag får inget av mina föräldrar, men visst hade det varit trevligt;)!

Ingrid sa...

I min familj gömmer mina föräldrar påskägg som vi får leta efter. Under många år har vi varit med mina föräldrar på påsken då vi åkt till fjällen med dem och då har de gömt för oss alla. Nu är de i England och hälsar på oss och ikväll har de gömt äggen här. Det var bra att de fick gömma här, för det börjar bli svårt att hitta gömställen i fjällstugan :) .

Boktokig Eva Boström sa...

Karin: Det är väldigt trevligt med andra saker i påskägget än bara godis!

Bokmamma:Det får ni göra. Vad mysigt att du fortfarande får påskägg!

Boklusen: Vad härligt att höra att påskharen lämnar böcker där också!

Ingrid: Skönt för dem med nya gömnställen! :) Kul med påskäggsjakt!