onsdag 6 april 2011

Dagens fundering - Författarnas betydelse

Det finns vissa författare som jag bara inte kan med. Det beror på hur de framstår när de varit med i intervjuer och i TV-program. Jag kan tycka att de står för något som jag inte gillar. Har jag då inte läst något av denna författare, så är risken stor att jag inte gör det heller. Det blir en jättestor tröskel att ta sig över. Har jag redan läst något av författaren, så kan det hända att jag läser mer av denne - OM jag inte får alldeles för stor aversion mot författaren. Det omvända finns också. Jag ser och lyssnar på en författare och tycker denne verkar sympatisk, trevlig, rolig eller klok. Då blir jag otroligt sugen på att läsa något av denne författare.

Bryr ni er om hur författarna är? Påverkar det er så att ni unviker läsa en bok/kastar er över en bok?

10 kommentarer:

Amy sa...

Jag kan inte med Björn Ranelid eller Jan Guillou. Därför har jag inte heller läst ngt utav de. Synd, för jag skulle vilja läsa Arn-böckerna.....

Hanneles bokparadis sa...

jo, en sympatisk författare vill man läsa mer

Anna sa...

Absolut påverkar det! Jag har mycket svårt för t ex Liza Marklund och ger inte böckerna en chans...Medan t ex Åke Edwardsson framstår som klok och sympatisk och därför blir hans deckare lästa!

Ariel sa...

Jag hade väldigt förutfattade åsikter om Marcus Birro, baserat på sånt jag sett på TV, men tyckte jättemycket om "Att leva[...]Strummer" Så nu tror jag att jag ändrat uppfattning om Birro.
Ranelid är också en sån där person som jag undvikit att läsa pga en mediaskapad bild jag har av honom. Men han finns på min "boktolva" så han skall få sin chans han med.

Boktagen sa...

Jag har också svårt för Ranelid och har därför aldrig läst en bok av honom.
Unni Drougge är som person (inte för att jag känner henne, men ändå) en sådan som jag inte kan med. Trots det slukar jag alla hennes böcker och tycker de är väldigt bra.

mimmimarie sa...

Jo, tyvärr så spelar det in, borde inte vara så. Det är ju inte så att man ser författaren när man läser boken som man gör med skådespelare man tycker illa om. En sådan kan få mig att avstå från en i övrigt bra film.
Sedan är det tvärtom för mig med Birro. Tyckte inte om karln innan jag läste "Att leva...Strummer" men tänkte jag ger honom en chans. Tycker än sämre om honom efter boken. Det var den sämsta jag läste förra året.

Anonym sa...

Det påverkar mig inte alls.

Jag skiljer på författaren och boken liksom jag skiljer på musiker och musiken.

Jag bryr mig lika lite om ifall en författare är sympatisk och källsorterar som ifall Marilyn Manson tar droger och är promiskuös.

Jag läser boken, jag lyssnar på musiken. Jag betalar gärna för mig så att författaren eller musikern kan fortsätta producera bra underhållning, men där slutar vår relation.

klok som en bok sa...

du och dins intressanta funderingar, hur kommer du på allt:-)? jo det påverkar men mest i riktning att jag kan bli nyfiken på att läsa en viss författare om jag sett personen på teve eller läst något reportage som verkar intressant.

Anonym sa...

Jag är endast intresserad av verket, skaparens personlighet är helt oväsentlig för mig, så är jag med film också.

Boktokig Eva Boström sa...

Amy: Det samma för mig med Jan Guillo! Tyvärr!

Hannele: Visst är det så!

Johanna: Intressant att höra!

Ariel: Vad duktig du är som ger dem en chans!

Boktagen: Vad tur att du gett henne en chans då!

mimmimarie: Det var ju synd att det blev värre efter boken!

feuerzug: Skönt för dig att du kan göra det!

klok som en bok: Jag vet inte. Är nyfiken av mig!