söndag 3 april 2011

Bokcirkelträffen idag

Idag träffade jag min bokcirkel. (Vi har ännu inte kommit på något namn på oss. Det måste vi ta tag i på nästa möte).

Vi träffades i alla fall hemma hos mig och det var jag som stod för fikat. Jag ändrade mig i sista stund om vad jag skulle baka eftersom jag hade ett gäng jordgubbar kvar som jag inte ville skulle gå till spillo. De blev förvandlade till en jordgubbsrulltårta. Jag får göra det som jag hade tänkt idag istället till fredagsfikat på jobbet istället. När man får tips om så många goda recept så måste de alla prövas!!!


Till idag hade vi läst Niceville av Kathryn Stockett. Vi pratade bland annat en hel del om de svartas situation och hur otroligt konstigt det är att de svarta hade det så hemskt fortfarande på 60-talet. Det känns ju som modern tid. Tänk att man kan tycka att människor är mindre värda... eller rättare sagt inte värda något!

Vi tyckte om att läsa om de 3 huvudpersonerna och vi kom fram till att vi alla inte hade någon aning om hur boken skulle sluta.

Vår bonusbok var Nära hem av Alice Munroe. Eftersom det var en novellsamling så pratade vi om noveller och vi var faktiskt ganska överens om att den hör novellsamlingen kändes ganska svårläst eftersom novellerna inte hade en tydlig början och avslut. Vi tyckte författaren skrev bra, men vi saknade en knorr på novellerna. Vi pratade om några av novellerna som i alla fall lämnar något avtryck hos oss.

Betygen blev så här:
Niceville: +4, -5, -5,
Nära hem (alla hade inte läst vår bonusbok och det är absolut inget måste): 2, 3, 3

Så pratade vi om lite andra saker med, men det skriver jag inte om här!

1 kommentar:

Evalinn sa...

Vad trevligt, härligt med jordgubbar! :-)