fredag 11 mars 2011

Speltips: Svea rike

Idag blir det en gammal goding som jag tipsar om. Spelet heter Svea rike. I Svea Rike spelar man var sin adelsätt. Man ska försöka få mer och mer status. Status får man genom att samla på förläningar, pengar, kort,  trupper och handelsmän . Varje spelrunda är en tidsperiod med en av Sveriges kungar från 1523 (regeringstid Gustav Vasa) till 1818 (Karl XIII). Varje spelrunda väljer man en av tre verksamheter. Det finns  "Jordbruk",  "Handel" och "Kultur och vetenskap". Under sin tur så drar en spelare också händelsekort och dessa kan man spela som det passar. Det är ett lättspelat och spännande!








Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Svea rike
Konstruktör: Dan Glimne och Henrik Strandberg
Antal spelare: 2-5
Ålder: Från ca 12 år
Speltid: 120 - 180 min
Tillverkare: Användbart litet företag
Kategori: Strategispel

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, Svea Rike spelade vi jämt för en sådär tio år sen, vad kul det var :)
Jag tror Fallet Vincent Franke skulle fungera bra som bokcirkelbok, det finns mycket att diskutera i den! Jag tänkte faktiskt just på det när jag hade läst ut den, att jag hade velat haft den i vår bokcirkel.

Boktokig Eva Boström sa...

Vi med!!!

Jättebra! Då har jag en klar till nästa gång som jag får välja!!!

Caroline sa...

Det där spelet fick jag en jul när jag var cirka 12, och jag blev skitglad men vi tyckte att spelet var så krångligt så det dröjde ett par år innan vi spelade det...