måndag 10 januari 2011

Dagens fundering: Läsa högt som man själv hört uppläsningen

Är det någon fler än jag som har upptäckt att de försöker läsa boken högt precis som de en uppläsning av boken. Jag tänker bland annat på Alfons Åberg. Där märker jag att jag pratar som pappan i Alfonsfilmerna. Okej, mer eller mindre bra - men i alla fall så hör jag rösten i huvudet och så blir det av sig själv att jag också läser så. Igår upptäckte jag samma sak som Paddington. Jag hör hans röst i huvudet och något liknande kommer ut ur min mun.

Är det någon av er som känner igen er? Eller är jag helt ensam om detta fenomen?

2 kommentarer:

franziengland sa...

Ja, ja, ja, jag gör detsamma när jag läser Sune-böckerna. Vet inte varför, men det är komiskt. Tror inte jag gör det i övrigt...

Anonym sa...

Händer absolut mig! Gäller både när jag läser Alfons och Astrid Lindgrens böcker.