torsdag 6 januari 2011

Dagens fundering- Har vi läst samma bok?

Ibland undrar jag om jag läst samma bok som en annan person. Jag har uppfattat boken totalt olikt den andra personen. Senast var det Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket som jag hade hört skulle vara en sådan fin kärlekshistoria. Jag tyckte det var en mörk kärlekshistoria. En historia med mörka underströmmar. Jag kunde inte instämma med sensuell och härlig kärleksroman. Jag menar inte att jag tyckte den var dålig, men att jag tyckte så totalt annorlunda. Så då ställer jag mig frågorna: Har jag läst samma bok som de andra? Hur har jag läst egentligen? Hur kan vi tycka så olika?

Har du varit med om det? Har du haft de tankarna?

8 kommentarer:

Amy sa...

Det är lite det som är tjusningen med böcker och läsande, att en bok kan uppfattas så olika av olika personer. Jag kan tycka att det är tråkigt ibland om någon tycker exakt likadant som jag om en bok, det får mig att undra om jag verkligen tycker så eller om jag bara följer strömmen. Fick du ännu mer huvudbry nu? ;-)

Amy sa...

Jo förresten, jag jobbar på en fönsterfabrik. Står och kapar lister just nu men ljudet från sågklingorna (maskinen öht) är för högt för bebisens bästa....

violen sa...

Det där häner mig väldigt ofta och det visar ju bara att även boksmaken är olika. Ibland har jag läst en bok som i stort sett alla höjt till skyarna och helt enkelt varit tvungen blogga runt och se om jag är galen eller vad.......och ofta hittat nån kritiker som tyckt som jag....hmm vad betyder det tro???? :-) Att jag är kritisk eller vad????

Sen tror jag att man söker olika saker i böcker, jag är väldigt förtjust i ovanliga meningar som säger mycket, lyssnar nu på Spill och meningen "Hon satt i sitt blod" har jag inte hört förut! t.ex. Men alla kvinnor vet vad hon menar och hur det känns.......
Sen kan böcker betyda olika i olika skeden av livet också, omläsningar visar ju tydligt på det.....

Det finns vissa bloggare som ofta tycker lika och det var en av anledningarna till att jag betygsatte mina böcker i början, helt enkelt som en slags fingervisning till de som läste min, då, hemsida (1999). Då fick de liksom gratis ett boktips......"ädelt" tänkt jag vet....;-)
Nu skulle jag lika gärna kunna låte bli att betygsätta eftersom min blogg är min läsdagbok, men å andra sidan är det kul att kunna gallra ut de man tyckte bäst om också.......

kvinnan med koftan sa...

man kanske tolkar en bok efter egna erfarenheter och minns det som talade bäst till en...tror jag ; )

Hanneles bok-paradis sa...

sånt händer jämnt, även inom musik

...med näsan i en bok... sa...

Jag tror också att det handlar mycket om personliga erfarenheter och den livssituation man befinner sig i just då. Man kan aldrig läsa objektivt utan blandar ju alltid in sina egna värderingar och tankebakgrunder i texten, det är oundvikligt. Sedan har vi ju det där med smak också, men det kanske är nåt annat...

Boktokig Eva Boström sa...

Amy: Intressant! Du gav mig mera att fundera på!

Violen: Att vi söker olika saker i böcker, det lät bra.

Kvinnan med koftan: Det låter troligt med att man tolkar utifrån sina erfarenheter!

Hanneles bok-paradis: Den parallellen har jag inte dragit, men det stämmer ju!

...med näsan i en bok: Håller med om att det är svårt till och med omöjligt att läsa objektivt!

Vad tänker ni andra?

klok som en bok sa...

Jag fundera över detta ganska ofta. Läser mycket nya aktuella böcker och då har man oftast läst flera bra omdömen, för verkar den skit läser man den ju inte:-) Sedan läser jag boken själv och fattar inte vad det var alla gillade. Brukar undra om det är något fel på mig eller om jag helt enkelt har väldigt annorlunda smak:-)