tisdag 7 december 2010

Dagens fundering: Vilken tidpunkt är den bästa lästiden?

Jag tycker bäst om att läsa på kvällen. Det har jag alltid gjort. Det är skönt att läsa på kvällen när kroppen är trött och lugnet sänker sig. Att få sjunka ner med en bok i soffan är underbart! När jag var yngre tyckte jag även om att börja dagen med att läsa en stund. Nu när man är småbarnsmamma så finns det aldrig tid att läsa på morgonen och skulle man vakna innan barnen (=okristligt tidigt) så är det inte precis det man längtar efter och tänker på först av allt. Det är snarare "måtte jag få somna om och sova en liiiten stund till".

När tycker du det är som skönast att läsa?

9 kommentarer:

Anonym sa...

I princip håller jag med dig, men problemet för mig är att jag kan fortsätta läsa i all onändlighet, vilket inte är så bra i kombination med att gå upp okristligt tidigt. Därför har lunchen seglat upp som god lästid för mig. Och så de där lagom sjuka dagarna när man är förkyld och dan men mår tillräckligt bra för att läsa i soffan!

Malin sa...

I sängen på kvällen. Går gärna och lägger mig tidigt för att ha mycket lästid innan man måste sova. Eller en ledig lördageftermiddag i soffan...

Ylva sa...

På kvällen, efter nio. Nu får jag tyvärr inte läsa så länge som jag skulle vilja eftersom min man vill släcka klockan tio, men annars läser jag gärna halva nätterna.

Desirée sa...

PÅ kvällen ... att få mysa ner under täcket när vinden piskar på fönstret. Eller på ett tåg.

BokMamma sa...

Jag läser mest på kvällen när lillan har somnat. Problemet är dock att jag ofta somnar, inte för att boken är dålig men för att jag är så trött. Så det blir inte så många sidor lästa åt gången.

Karin sa...

Jag kan inte sova om jag inte får läsa en stund, oavsett hur sent det är. Annars är det bästa att läsa på transportmedel - redan går undan som bara den. Allra allra bäst just nu är att "läsa" (lyssna) när jag cyklar till jobbet. Jag tillåter mig inte att lyssna på hörboken om jag inte cyklar så blir det som en extra morot.

Fru E sa...

Helt klart på kvällen! Det gäller att lägga sig i tid bara! ;-) PS. Receptet är ur Vinterns söta av någon av systrarna Eisenmann - mumsiga!

Boklusen sa...

På kvällen och jag lägger mig gärna tidigare bara för att hinna läsa längre. De kvällar jag inte hinner läsa något tycker jag att det är riktigt trist!

Lisa H sa...

Jag kan läsa vilken tid som helst. Dock inte för tidigt på morgonen..! :P Och jag läser "bäst" (=mest fokuserat, eller hur man nu ska förklara det) när jag är själv hemma och med en kopp te bredvid mig :)