onsdag 29 december 2010

Dagens fundering - Slutet gott, allting gott?

Någon gång händer det att jag läser en bok som är ganska bra, men inte mer och jag kan till och med bli lite besviken på boken eftersom jag hört mycket gott om den. Helt plöstligt kommer slutet och  förvandlar boken från en rätt så ordinär bok till en helt fantastisk bok. Kanske ger det en helt annan dimesion åt boken. Kanske får man en aha-upplevelse. Kanske ger det en tvist. Vad det än är som händer så har jag funderat över detta fenomen. Det är ju rätt underligt hur en bok kan bli så mycket bättre bara på grund av slutet. Om jag inte hade läst slutet på boken så hade det ju fortfarande varit en ordninär bok. En bok som jag kanske inte skulle ha pratat om med vänner och bekanta om. Men på grund av slutet så blir allt en helt annan sak.

Vet ni vad jag pratar om? Har ni upplevt detta? Kan ett slut göra ett bra slut göra en bok bättre?

7 kommentarer:

Unknown sa...

Åh jag vet precis vad du pratar om!! Det gäller det samma med film- med " Remember me" en ganska vanlig film, men så kom sluten och jag satt igen med " Va? varför? Ahaaa! " :) Men det är inte alltid bara positivt-till exempel Sarahs nyckel. Det är en så härlig bok som jag verkligen älskat tills jag kom till det sista kapitlet-slutet gjorde allt dåligt-som om författaren bara vill bli klar med boken och skyndar sig med att fullfölja den.

Liolej sa...

Jag känner igen det. Men också motsatsen. Nu i julhelgen läste jag novellsamlingen "Drama Queens: I ett liv nära dig" och stiftade där bekantskap med Inger Frimansson som jag länge velat läsa. Hennes novell (Balans) var riktigt bra, tills jag nådde slutet då den föll, platt som en pannkaka. Men jag fick trots det mersmak före hennes författarskap och tänker att det kanske passar bäst i romanform.

Ha det så bra!

Hälsningar
Liolej

klok som en bok sa...

Kan inte komma på någon, oftast är det tvärtom för mig, att jag gillar boken men sedan blir jag besviken på slutet.

Karin sa...

Jo, det känner jag igen! Jag tycker faktiskt att det är ganska ofta att det är en liten twist på slutet. Och det var precis det jag anspelade på i en tidigare fråga som du ställde, om det var OK att recensera en icke utläst bok... att det KAN vara just slutet som "gör" boken. Så tyckte jag t ex att det var med Nessers Kära Anges.

Boktokig sa...

Håller med om att det inte bara behöver vara positivt! Ett dåligt slut kan verkligen förstöra en bok, hur bra den än var!!!

Cathrine: Jag har också upplevt det med film, men kommer inte på någon just nu.... fast jag tänker så det knakar.

Lilolej: Drama Queens: I ett liv nära dig ligger här hemma och väntar på att bli läst. Var det någon novell du tyckte om riktigt mycket i den?

Karin: Jo, och det är just det som gör att jag brukar försöka läsa klart böcker. Men vid ett fåtal tillfällen går det verkligen inte.

Lyrans Noblesser sa...

Jag slutet av Igelkottens elegans lyfter boken, i mitt tycke.

Ingrid sa...

Instämmer med de tidigare kommentarerna. Jag har varit med om båda delar och oftast är det väl att man i så fall blir besviken på slutet. Nu har jag dock precis idag upplevt motsatsen. Jag avslutade Min mosters migrän idag och när Hanne flyttade utomlands med sin man lyfte boken efter en ganska lång mittdel. KANSKE var det för att jag kunde se så många paralleller till det jag själv går igenom nu när vi är utomlands, men det gjorde i alla fall att den bok som började bra, hade en tyngre mittdel till sist faktiskt knöts ihop på slutet och därmed uppfattades bättre som helhet för mig.