torsdag 11 november 2010

Dagens fundering: Pentalogi

Man lär sig något nytt varje dag. Jag såg på ett frågeprogram igår kväll och lärde mig att om det är fem böcker i en serie så heter det Pentalogi. Pentalogier som jag har älskat är bokserien Mina drömmars stad av Fogelström samt David Eddings Sagan om Mallorea och Sagan om Belgarion. Tydligen kan man även kalla det kvintologi. Jag är nog hopplöst okunnig i vissa fall!!!

Har du någon favorit pentalogi/kvintologi?

*Uppdatering: Jag kanske skrev lite oklart, men jag förstår varför det heter Pentalogi. Jag visste bara inte att begreppet Pentalogi användes. :)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det är därfor pentagon kallas för pentagon- den är femkantig. :) Jag har inte läst några pentalogier, men Twiligt är ju en tetralogi som jag gillar mycket :)

Boktokig Eva Boström sa...

Jodå, det vet jag :) Något måste jag ju kunna som lärare! (fniss)

Men jag har aldrig hört någon säga pentalogi, så det uttrycket hade jag helt missat. Triologi pratar ju många om däremot!

Unknown sa...

Haha, ja jag undrade lite där. :) Men tänkte jag skulle komma med en liten smartis ändå ( även om den inte var så smartis ändå) vi lärde faktiskt om det där på gymnasiet :) Men kul att du lärde något nytt iaf :)

Boktokig Eva Boström sa...

Ajdå... verkar som om jag valde fel gymnasium! Eller så var jag sjuk den dagen! ;)

Unknown sa...

Kanske det :) eller så är det något vi bara lär i Norge :) hehe Jag ska förresten ha praktik nu på en skola-från 1-3 fram till jul :) Ska bli kul att prova på som lärare nu! :)