tisdag 9 november 2010

Dagens fundering: När läser dom?

Det jag började fundera över när jag var i Porto var: När läser dom sina böcker? Det var ju så många bokaffärer, men jag såg inte en enda människa som satt och läste under mina två dagar där. Inte på Metron och inte på något café. Inte på någon parkbänk och inte på någon buss. Läser de bara hemma på kvällen? För om det finns så många bokaffärer så måste det ju betyda att det är många som läser. Eller hur? Kanske sitter de hemma på kvällen i en mysig fåtölj och läser? Eller så kanske de sitter läser på lördagar och söndagar? För vad vi märkte så hade de flesta affärer stängt då. Så de kanske passar på under sina helger och läser så mycket de bara mäktar med? Det är intressant med kulturskillnader. Har ni tänkt på det när ni varit ute och rest och lagt märke till något speciellt?

5 kommentarer:

klok som en bok sa...

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, intressant iakttagelse! I min stad, som är största staden i länet och som även har en högskola, finns en enda bokhandel! Ska börja kolla om jag ser några läsande människor...

Pockethexan sa...

Kan det vara så att de gör det på "hemlig huset" just för att inga ska se att de läser..<;p

Kramis från en som har skivit på ditt te-koppsinlägg o här nedanför i presentpåsinlägget också..

Ses!

Boktokig Eva Boström sa...

Klok som en bok: Ja, gör det! Och berätta gärna vad du komemr fram till!

Pockethexan: Haha... man vet aldrig! ;)

Anna sa...

Jag har åkt en del tåg de senaste veckorna och där läser många.På bussar och spårvagnar också... Utomlands har jag ofta sett människor sitta i parker och läsa men det beror klart på klimatet. Just idag skulle jag inte vilja läsa ute alls, snöstormen anfaller!

Boktokig Eva Boström sa...

Joanna: Nej, när det är snöstorm ute så är det inte så kul att sitta ute och läsa! :)