måndag 8 november 2010

Dagens fundering: Gamla böcker glöms bort?

I dagens samhälle då det kommer ut så otroligt många nya böcker varje år, är det nog lätt att glömma bort de gamla. Jag tycker det är sorgligt eftersom det finns många böcker som är värda att läsas och som ger mycket fastän de inte är skrivna idag. Det kan både bli en tidsresa som en resa i världen att läsa en bok som gavs ut för ett tag sedan. Jag läste precis Oppositionspartiet och tyckte mycket om den. Med den reste jag till 60-talets gymnasie-Sverige. Och tänk om man slutade läsa Astrid Lindgrens alla underbara böcker bara för att det kommer ut så mycket nytt som också är bra. Hemska tanke! Frågan är bara hur man ska få tiden att räcka till för att läsa allt bra som finns därute. Själv känner jag att jag måste börja mixa mer. Jag får inte tappa läsningen av de äldre böckerna till förmån för alla nya intressanta böcker som kommer ut. Både klassiker, men även andra böcker som står i min bokhylla och ropar efter att läsas! Jag har ju t ex inte läst alla böcker av den fantastiska författaren Marie Fredriksson. Jag måste ta mig en titt i min bokhylla och se vad jag kan hitta!

Hur är det med dig? Läser du flest ny-utkommna böcker eller läser du även böcker från tidigare decennier? Tycker du att det är viktigt att blanda eller spelar det ingen roll?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag bruker absolut att blanda! Jag har många olästa böcker från tidigare som jag inte har läst. Och det bäste jag vet är att titta i mammas eller min morfars bokhylla!

franziengland sa...

Hej Boktokig! Här är en boktokig till :) , speciellt när det gäller barnböcker.
Jag är HELT enig med dig i ovanstående. Har själv skrivit om det vid något tillfälle. I bokhandeln går nästan bara att få tag i nyare böcker nuförtiden. ALLTSÅ får vi glädjas åt biblioteken. Där lever böckerna över längre tid och en bra bok är ju faktiskt en bra bok under i alla fall 10 år. Såklart kan de kännas daterade ibland, men jag gillar verkligen att läsa böcker jag tyckte om som barn, för mina barn. Det jag kan reagera på är att tempot är så mycket långsammare i många av dessa böcker om jag jämför med böckerna som kommer ut för barn nu... Våra barn går nu i en internationell skola utomlands och här läser barnen flera gamla klassiker såsom "Möss och Människor", "Flugornas herre" och "Romeo och Julia". Jag tycker faktiskt det är rätt kul och så kan jag passa på att läsa de jag missat parallellt med barnen. I våra barns skola hemma läser de inte så gamla böcker.
Trevlig blogg du har! Jag kom hit av en slump och det var kul!

Boktokig Eva Boström sa...

cathrine: Ja, blandat är bäst! :)

franziengland: Alltid kul med fler boktokiga! Ja, vad gjorde man utan biblioteken!!! SÅ mycket tråkigare allt vore då!
Vad kul att dina barn får läsa klassiker. Jag skulle också tycka det var trevligt! Pratar ni om böckerna hemma?