torsdag 18 februari 2010

Dagens fundering - Första bokrean

Jag kommer ihåg den första bokrean som jag var på. Jag hade aldrig tidigare varit på bokrea eftersom vi inte hade någon bokhandel i det lilla samhället som jag kommer ifrån. Vi hade långt till närmaste samhälle med bokhandel, så det hade helt enkelt inte blivit av. Jag tror inte ens att jag hört talas om bokrea heller. I alla fall inte vad jag kommer ihåg. Men så var jag ung student och det var dags för bokrea. Jag hade både läst och hört om vilken tid den började, så jag var där när de öppnade. Det var ett väldigt lyckligt ögonblick när jag gick in på bokhandeln och såg alla bokreaböcker. Jag strosade länge bland böckerna och lade till allt fler böcker till min hög. Jag köpte en hel del böcker, både klassiker och faktaböcker. Jag köpte bland annat Alf Henrikssons Svensk historia, August Strindbergs Hemsöborna samt en astronomibok om stjärnor. Jag kände mig så rik när jag gick ut därifrån. Tungt (mycket tungt) lastad med böcker, men med lätt och lyckligt hjärta.

Kommer du ihåg din första bokrea?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du satte genast igång mina tankar!

http://fullbokhylla.wordpress.com/2010/02/19/min-forsta-bokrea/

klok som en bok sa...

Nej jag minns inte min första. Men det brukar vara tungt att bära när man ska hem:-)